• Susanne De Raaij

Water Kefir, hoe maak ik het zelf en is de sleutel tot een gezond immuunsysteem!

Bijgewerkt: mrt 16

Waterkefir

"Fris en fruitig, bitter lemon maar dan lekkerder" Ik kan waterkefir niet meer wegdenken uit mijn dagelijkse routine. Het helpt mij enorm met mijn stoelgang en houdt mijn metabolisme op peil, geen opgeblazen gevoel meer na het eten :0) en ik vind het superlekker. Het bevat een keur aan rechtsdraaiende melkzuurbacteriën en gisten die in een symbiose samenleven. Na fermentatie: bevat de waterkefir drank vitamine B1 (Thiamine), B2, B6, B12, C, D en H (Biotine). Het bevat ook mineralen en essentiële aminozuren, waaronder Tryptofaan. Dit stofje werkt rustgevend op het zenuwstelsel. Al met al zeer gezond dus!

Bereidingstijd: 30 minuten Wachttijd: 48 uur Portie: 1 liter Benodigheden: Weckpot (1,5L) Plastic zeef (15cm) Mengkom (1,5L) Grote plastic lepel Beugel fles (1L) Weegschaal (1gr nauwkeurig) Ingrediënten: 100gr waterkefir korrels 50gr biologische suiker 1 halve biologische citroen 1 liter bronwater 2 gedroogde biologische vijgen

Bereiding: Zorg dat de weckpot goed schoon is, gebruik geen schoonmaakmiddelen. Heet water en wat zuiveringszout is voldoende. Voeg de suiker, kefirkorrels, citroen, vijgen en bronwater toe aan de weckpot. Doe hem dicht en laat hem 48 uur op kamertemperatuur op een lichte plaats (niet in direct zonlicht) staan. Maak de weckpot open, gebruik de grote plastic lepel om de vijgen (deze gooi je weg) en de citroen (deze leg je even apart) uit de weckpot te halen. Plaats de plastic zeef op de mengkom en giet de inhoud van de weckpot in de zeef. Herhaal nu stap 1 “Maken”. Knijp hierna de citroen in de mengkom met kefirdrank. Zet de trechter op de beugelfles en plaats de kleine zeef boven de trechter. Schenk voorzichtig de mengkom leeg in trechter. Bewaar de waterkefir in de koelkast (rechtop). Hou er rekening mee dat er druk op de fles komt te staan door het fermentatieproces. Als je de fles elke dag even open maakt gaat het meestal goed ;0) Houdbaarheid: 7-10 dagen in de koelkast


Dit is Dr Michael Mosley. Hij leidde een experiment om te kijken welke aanpak het microbioom van de meeste gezonde bacteriën zou voorzien: probiotische (gepasteuriseerd!)drankjes uit de supermarkt, het eten van inuline-rijke groenten, of het drinken van water kefir. Rarara wat werkte beter?

Uit het experiment van Trust me, I'm a Doctor bleek dat kefir het allerbeste werkt om het microbioom (de beste vriend van je immuunsysteem) te voorzien van gezonde bacteriën. Verder bleek dat kleinschalig geproduceerde kefir exponentieel meer gezonde bacteriën bevat dan kefir uit de supermarkt (Bron: BBC, 30-01-2017).


Een gezond immuunsysteem ruimt indringers als virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers op. Versterk je immuunsysteem door je darmflora gezond te houden met Kefiaar Water!


Bestel Kefiaar Water nu via onze webshop!


Lees meer nieuwsbrieven in het blog van Biobite Foodlab

85 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven